קיימים 13 דפוסים של חשיבה מגבילה

תגובות 0 על ידי בתוך בלוג
נובמבר 27, 2013

קיימים 13 דפוסים של חשיבה מגבילה

1. הנחות בלתי מבוססות-הנחות מראש מבלי לבדוק את ההוכחות לכך.

2. צריך – מחשבות מסוג אני צריך/מוכרח/חייב.

3. פנטזיית העולם המושלם-דרישה מהחיים שיהיו אידיאליים. ציפייה מהעולם להיות שונה, פירושו הזמנה לאכזבה.

4. חשיבה מסוג "הכל או לא כלום". . . אנו מציבים לעצמנו סטנדרטים בלתי אפשריים של שלמות. כשאיננו מצליחים לעמוד בסטנדרטים אלה, אנו מסיקים שאנו כשלון.

5. הכללת יתר- בדפוס חשיבה זה אנו מחליטים כי חוויות שליליות מסוימות מגדירות את חיינו. כלומר, אנו תופסים את המתרחש בצורה שלילית באופן קבוע ומסיקים מאירוע שלילי אחד על כל חיינו.

6. תיוג- אנו מדביקים לעצמנו תוויות מסוימות, כאילו מילה אחת יכולה לתאר אדם באופן שלם.

7. התמקדות בשלילי- מתמקדים בהיבטים השליליים של המצב ומתעלמים מההיבטים החיוביים שלו, עד מהרה  המצב כולו נראה שלילי.

8. שלילה פעילה- שוללים באופן פעיל את הדברים החיוביים הקיימים בחיינו ומותירים את הערכתנו העצמית במצב רעוע.

9. השוואות בלתי מתאימות- אנו , כאילו,  משתמשים בזכוכית מגדלת סלקטיבית המגדילה מגרעות וטעויות ומקטינה דברים אחרים כמו יתרונות שלנו.

10. חשיבה קטסטרופלית- כשאנו מאמינים שמשהו בבחינת קטסטרופה עבורנו, אנו למעשה אומרים לעצמנו שהדבר כה איום ונורא, כלומר,  אנו משכנעים את עצמנו שאנו חלשים מכדי להתמודד עם המצב.

11. פרסונליזציה-בדפוס חשיבה זה אנו רואים את עצמנו כמעורבים באירועים שליליים יותר מכפי שאנו מעורבים בהם באמת, כלומר אנו רואים את עצמנו כגורם  כמעט לכל דבר רע שקורה.

12. האשמה-בדפוס חשיבה זה אנו מטילים אחריות לקשיינו על אחרים ומתכחשים לחלקנו.

13. הפיכת רגשות לעובדות- בדפוס חשיבה זה אנו מתייחסים לרגשותינו כאל הוכחה לאופן בו מתנהלים הדברים. חשוב לזכור שרגשות נובעים ממחשבות. לכן,  אם המחושבות מוטעות, ייתכן שהרגשות אינם משקפים את המציאות.

כתבה (ד"ר גלן שירלדי-סדנה להערכה עצמית,  הוצאת פוקוס)

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. שדןת חובה מסומנים *